Sommarkurser

2015 års sommarkurs är i planeringsstadiet och kommer att gå av stapeln på Mullsjö Folkhögskola den 14 – 17 juni. Du som redan nu vill anmäla dig till kursen, kan göra det till webbmaster. Mer information om kursen kommer.

2014 fyllde SMaL 20 år och vi genomförde vår 21:a sommarkurs i Mullsjö. Liksom tidigare år blev det en mycket uppskattad kurs med varierande innehåll för lärare på olika stadier från förskola till högskola.

Nedan finns föreläsningsunderlag från både 2014 och 2013 års sommarkurser.

Du som hade egna pass och/eller workshops i Mullsjö 2014 och som ännu inte finns med i presentationerna nedan, får gärna skicka powepointpresentationen eller annat underlag som du vill dela med dig av till webbmaster.

Lite sommarkurshistoria:

År 1994 anordnades den första kursen vid Mullsjö Folkhögskola av SMaL.

Kursen var tänkt som en avslutning på läsåret och som ett diskussionsforum inför kommande läsår. Redan första året blev kursen en succé och har sedan dess traditionsenligt hållits en gång per år efter läsårets slut. Att många av kursdeltagarna är där för 3:e, 4:e och till och med 5:e!! gången talar sitt tydliga språk. (Det finns undantag som varit där fler än 10 gånger…) På kursen deltar ett stort antal kända föreläsare tillsammans med många nya.

Som en utveckling av sommarkursen i Mullsjö startade SMaL år 2000 en kurs i Medlefors, Skellefteå. Denna kurs har gått av stapeln i anslutning till skolårets start i augusti.

Genom dessa kurser har 1000-tals lärare fått en fortbildning som de i sina utvärderingar mycket ofta ansett vara den bästa fortbildning de någonsin fått. Har du inte haft möjlighet att gå på någon av våra kurser vill vi starkt rekommendera dig att göra det!

Båda kurserna hålls på folkhögskolor i underbar miljö med omvittnad god mat. Förutom de föreläsningar och work-shops som hålls på kurserna finns utmärkta möjligheter för spontana samtal med såväl föreläsare som deltagare. Utvärderingar av kurserna framhåller dem som Sveriges bästa fortbildning i matematik.

Välkommen till inspiration i en avkopplande miljö!

Dokumentation från Mullsjö 2014

När infaller julafton och hur ofta av Torbjörn Jansson
Länkar för vidare studier i GeoGebra av Torbjörn Jansson
Kleindagarna av Torbjörn Jansson (länk till Kleindagarnas hemsida)
Gripa och begripa (1 – 3) av Eva-Stina Källgården
Gripa och begripa (gy) av Eva-Stina Källgården
Bedömning för lärande i matematik av Katarina Kjellström, Inger Ridderlind och Anetts Skytt, PRIM-gruppen
Vad är sannolikhet? av Maria Lindroth och Per Berggren
Laborativ matematik som bedömningsform av Maria Lindroth och Per Berggren
Inlärningsnivåer i matematik av Maria Lindroth och Per Berggren
Dynamiskt datorprogram som kreativt och meningsskapande hjälpmedel i statistikundervisning av Pelle Blomberg
I huvudet på en gymnasieelev, matematiskt tänkande och resonerande av Maria Waern
Spelar det någon roll vilka uppgifter eleverna tränar med? av Mathias Norqvist
Taluppfattning för yngre elever av Annci Remnevik-Hedenberg och Kerstin Fritiofson

Dokumentation från Mullsjö 2013

Vill du spela ett spel med mig? av Eva-Stina Källgården
Vad kan (eller inte kan) elever som börjar på gymnasiet? av Ingrid Malmberg
Storyline av Matilda Östman & Karin Andrén
Concept cartoons av Matilda Östman
Specialpedagogiken i matematiken av Tina Lundström
Att följa barns lärande i matematik av Annika Palmgren & Ingemar Holgersson
Bedömning – en resa med eleverna av Helén Andersson & Elisabet Davidsson
Laborationsidéer med koppling till ämnesplanen av Eva-Stina Källgården
Matematik i Skolverket av Helena Karis & Margareta Oscarsson
Mathematics inside the black box av Margareta Oscarsson
Problemlösning på Carlssons skola av Cecilia Christiansen
Rudbecksmetoden av Johan Falk
Skellefteåmodellen av Tina Lundström
Skolverket – Förskolan av Helena Karis & Margareta Oscarsson
Spela och lek med matematik! av Eva-Stina Källgården
Matte på stan av Maria Berg